Fitneszedző és coach anyuka életmód tippjei

Fitneszanyu Blog

Fitneszanyu Blog

GYIK - hasműtét a szülés után (Zsuzsi írása)

2014. november 07. - Blanka Hámori

Sokan követtétek figyelemmel Zsuzsi hasműtétjének sztoriját. A számtalan levél, ami érkezett a témával kapcsolatban, számtalan kérdést tartalmazott, és Zsuzsi összegyűjtötte Nektek a leggyakoribbakat...
Kihez forduljak, ha szerintem nekem is ez a problémám, mint Neked?

Első körben egy gyógytornászt javaslok, aki felméri a helyzetet, esetleg gyakorlatokat javasol, amivel még menteni lehet a helyzetet. Ezt követően (ha nagyon eltávolodott) egy has-sebészt, aki meg tudja állapítani van-e hasfal / köldöksérv, vagy „csak” az eltávolodás, megereszkedett has. Utóbbin pedig már csak a plasztikai sebész tud segíteni.

Mennyi idő elteltével érdemes a műtét mellett dönteni?

A szülést követő első évben a gyermek ellátása tölti ki szinte minden időnket, a szoptatással is sokat változik még az alakunk, a méh teljes visszarendeződése is heteket-hónapokat vesz igénybe, tehát kb. a gyermek 1 éves kora körül vesszük észre, hogy valami nem stimmel.. kint maradt a hasunk… ezt követő 1 évben mindent meg kell próbálni, hátha mégis, műtét nélkül helyreállítható (és közben a gyermek is egyre önállóbb…) legkorábban a gyermek 2 éves kora körül ajánlott, amikor már megoldható minden szempontból a kórházi tartózkodás és a műtéti regeneráció.

A műtét napján hogy érezted magad? Bejöhetnek a gyerekek? Fel tudtál kelni?

A műtét napján még nem fogsz tudni felkelni, katéterezve leszel és egy kis zsákocska is lesz amibe a műtéti váladék gyűlik.. ezeket el lehet takarni a takaróval, nem gond, de felkelni nem fogsz tudni, megkockáztatom, mosolyogni sem nagyon, bár a gyerekek gyógyitó hatásúak, de én nem ajánlom. Jobb, ha ezt a pár napot kibírjátok egymás nélkül és marad a telefon…

Hol helyezkedik el a heg? Mennyire érzékeny?

A heg először köldök és bikinivonal között volt nagyjából, de 2-3 hónap után lehúzódott bikinivonalra.

Mekkora a vágás? Milyen vastag?

A vágás szerintem vékony, bár nem nagyon van összehasonlitási alapom. Császármetszés hegét láttam másnál, annál vastagabb (és persze jóval hosszabb) hiszen itt ki van szabva egy rész, vagyis nem a vágást kell újra összeilleszteni… Szép, plasztikai cérnával csinálják, nem a zsákvarró tűvel és vastag madzaggal. Még nincs végleges állapota, kb. 1 év mire kifehéredik…végig van vágva a hasam csípőtől-csípőig, hazudnék ha azt mondaná, hogy szép, de az, hogy bármilyen ruhát felvehetek ismét és nem áll ki a hasam, az nekem többet ér, mint ez a hatalmas heg…

Bekeményedett-e a hasad és ha igen, elmúlik-e?

Igen, a hasam púposodott-keményedett és voltak szakaszok, ahol nem gondoltam volna hogy valaha felpuhul. Mára már csak a vágás helye érzékenyebb, kicsit keményebb (még mindig várható némi javulás etéren).

Kellett-e haskötőt viselni, vagy elég a hasszorító bugyi (ha igen, milyet és meddig?)

A hasszoritó bugyi ebben az esetben nem állja meg a helyét, kötözés "helyett" is a szorítot kell használni, alatta csak fertőtlenités-gézlapok (nem lesz ragasztás) és arra rá kerül a haskötő, az fogja tartani a lapokat. Jó szorosra meghúzva. Nem csúszott el, nem volt esélye :) Nem baj, ha kettő van, mert ahova a cső volt bevezetve, ott majd "ereszteni" fog egy kis folyadékot, jó a váltó. 3 hétig éjjel-nappal kell viselni, utána pedig még nappal 3 hétig. (illetve én sportoláshoz használtam még pár héttel utána is a biztonság kedvéért)

Kórházban és a műtét után milyen fehérneműt lehet viselni?

Lehet hordani a “normal” fehérneműt, a vágás hónapokkal később megy le bikinivonalra, tehát nem fogja zavarni a vágást a bugyi.

Meddig tilos emelni? (főleg a gyermeket)

Emelni tilos… egy üres fazekat nem tudtam szinte felemelni 2-3 hétig. Azt mondanám érzés szinten, de 6 hétig kb semmi esetre se emeljük nehezet (bevásárló szatyrok, gyerek…) Gyermekedet segítsd, mindenhova épits "pályát" hogy bemásszon etetőszékbe, fellépő, székek, a kezét fogd, de ne emeld.

Valóban felhúzott lábbal kell aludni? Ezt milyen eszközzel lehet megoldani? Meddig?

Igen, én a szoptatós párnámat használtam. kb. 2-3 hétig kell felhúzott lábakkal aludni, varratszedésig mindenképp, de nekem még utána sem esett jól rögtön a kinyújtás. a kórházban úgy oldottam meg, hogy ott lehet emelni az ágyat, felemeltem félig ülésben és úgy próbáltam pihenni + felhúzott láb az igy jobban kijön. Tehát a kórházba nem kell ehhez segédeszközt vinni.  

Mennyi idő után lehet mozogni – autót vezetni?

Papiron 3 hétre vagyunk minden tevékenységtől eltiltva. Aki meg tud valósítani kb. 2 hét fekvést, az nagyon jó! Utána már könnyebb séták és autóvezetés is menni fog! (autóvezetés legnehezebb része a kiálló aknafedél / gödör / rázkódás). Kb. 3 hétig nem lehet teljesen kiegyenesedni sétálás közben sem.

Lépcsőzés is nehezen megy 2-3 hétig, de nem lehetetlen.

Házaséletet meddig tiltott?

Hivatalosan ha jól emlékszem 3 hétre van tiltva, de őszintén szólva, mivel elég kevés a mozgástere az embernek hasizom használata nélkül, ki hogy tudja megoldani…

A mozgás azonban csak egy hátráltató.. Eleinte meg kell küzdeni ennek a lelki oldalával is..amikor megláttam a sebemet remegtem és sokkot kaptam..pedig bírom a vért, a vágást, de ez az egész annál durvább a saját testen.. olyan volt, mint akit rúgtak-vertek, felpúposodott felkeményedett has, sárga-kék-zöld. Jól sikerült egyébként, de akkor nem értettem miért nézek ki ilyen brutálisan.... erre fel kell készülni és ajánlott gyermek nélkül megnézni és kezelni eleinte… ahogy javul, úgy jön meg az ember kedve mindenhez szép lassan  

Mikor lehet elkezdeni futni?

Nekem a futás nem esett jól sokáig, több hónapig (hmmm kb. 4-5?) a has-rázkódása miatt és hogy ott is kell a hasizom. Meg kell próbálni de érezni fogod hogy ez még nem oké.. Alapvetően 6-8. hétig nem lehet sportolni a kiirás szerint, de az orvosom hozzátette, hogy ahogy érzem… én 4 hétig bírtam.. 

Ha még egyszer döntened kéne, vállalnád-e a műtétet?

Igen! Határozottan igen!

 

 

Kérdésed van diétával / edzésekkel kapcsolatban? Személyreszabott segítségre vágysz? Kattints IDE!

A bejegyzés trackback címe:

https://fitneszanyu.blog.hu/api/trackback/id/tr316308274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Suba Monika 2014.11.08. 05:51:54

Zsuzsi, uj koldokot is kilakitottak? Koszi a valaszt?

zsu_wolf 2014.11.15. 21:20:11

Igen Móni, a régi köldököm a "kivágott" területre esett. Tulajdonképp mell alatt és köldök feletti rész lett "lehúzva" köldök alá, igy ami korábban a köldök+alatt volt, az lett "kivágva". Ezáltal egy új köldök lett kialakitva. Kicsit heges, de alapvetően egész élethű.... :P

Orosz-Horváth Ágnes 2015.01.19. 17:36:50

Tudnál mostani képet is feltenni? köszi, Ági
süti beállítások módosítása